Rzucona na kuchennym stole ścierka jest idealnym materiałem dla studium formy, światła i cienia. Układ fałd tkaniny na pierwszy rzut oka wydaje się nader skomplikowanym ponieważ formy są tutaj raczej mało czytelne. Radzimy lekko przymkniętymi oczyma dokładnie przyjrzeć się motywowi, dzięki temu można wyraźnie uchwycić najważniejsze obszary o jasnych, pośrednich i ciemnych tonach. Lekkimi pociągnięciami ołówka naszkicuj strefy światła i cienia; opracowując głębokie fałdy, zwiększ nacisk. Uprość formy fałd i cienie, a rysunek wymodelujcie przez cieniowanie. Tu i ówdzie zachowajcie biel papieru na odbłyski światła.
TWARDE KREDKI PASTELOWE Twarde sztabki pasteli można połamać na kawałki- podobnie jak okrągłe kredki pastelowe. Ostrymi krawędziami ułamanych kawałków narysuj fałdy, starając się zrobić to jak najbardziej precyzyjnie, natomiast boczną, szeroką stroną pasteli zacieniuj płynnymi ruchami miękkie zaokrąglenia.
|
1. W przypadku skomplikowanego motywu należy sporządzić monochromatyczne studium tematu, które posłuży do przestudiowania ogólnej tonacji. Twardą kredką pastelową HB naszkicuj kontury ścierki oraz większe fałdy. Zaznacz najważniejsze partie cienia przez lekkie ich zakreskowanie. |
|
2 Nanoś etapami głębokie cienie gęstym szrafowaniem. Miejsca przeznaczone na odbłyski światła pozostawcie niezamalowane. Boczną powierzchnią kawałka kredki narysujcie swobodnie blat stołu i dalsze otoczenie. |
KREDKI PASTELOWE
Po wykonaniu studium wstępnego możesz przedstawić formy za pomocą kolorów i tonacji. Na początku delikatnymi kreskami uchwyć najważniejsze partie światła i cienia, a następnie dodaj kolor. Prace w pastelach zazwyczaj robi się na kolorowym papierze, który prześwieca pomiędzy kreskami i w ten sposób dostarcza kolorowego „dodatku” do rysunku. Ponieważ ścierka jest w przeważającej części biała dlatego autor rysunku wybrał białe podłoże. Biel papieru ma w tym przypadku zaletę, iż daje rysującemu wiele możliwości kreatywnego zastosowania rozmaitych kolorów przy tworzeniu form.
|
1. Naszkicuj delikatnie kontury ścierki kuchennej i jej fałdów. Zbuduj ogólną tonację obrazu, zaczynając od tonów jasnych i przechodząc stopniowo do ciemniejszych. Pamiętaj, że ciepłe kolory i jasna tonacja przesuwają się na pierwszy plan, natomiast zimne kolory i ciemna tonacja cofają się optycznie w głąb obrazu. Wykorzystaj tę wiedzę przy zastosowaniu różnych płaszczyzn układu fałd: zimnych błękitów, zieleni i fioletowych niuansów użyjcie dla partii cienia i „cofających się” obszarów obrazu; ciepła żółcień będzie znakomita dla wybrzuszeń materiału i odbłysków światła. Tło zbudujcie kilkoma a nawet kilkunastoma tonami. Dzięki nim zostanie stworzone wrażenie światła i kolorowych refleksów na ścierce. |
|
2. Dodaj kolejno ciepłe i zimne kolory, a zaraz potem kontynuujcie cieniowanie form poszczególnych fałd. Jasne światło słoneczne na białej ścierce wytwarza niebieskawe refleksy. Zwróć szczególną uwagę na najjaśniejsze refleksy. Ponieważ światło pada z góry, powinny się one znaleźć na tej części ścierki, która leży na stole. Zaciemnij tło- ścierka będzie wówczas sprawiała wrażenie jaśniejszej. Dodaj jeszcze trochę bieli tam, gdzie pada światło. |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz